Dag 16 Panoramatrail

Woensdag 15 Juni 2016

Yesss we did it, trots op me Ma 🙂 Panoramatrail

Screenshot_20160616-210752 Screenshot_20160616-210809

Om 5:00 uur loopt de wekker af, en voor het eerst deze vakantie maar even heel fijn gebruik gemaakt van het kacheltje. Want het was echt koud, wassen ontbijten om goed 6:30 op weg naar Yosemite Valley. Gelukkig was de parkeerplaats dichtbij Yosemite lodge waar we dus nog de kaartjes op moesten halen en vanwaar ook de bus vertrekt. Net voor achten waren we bij de lodge en de kaartjes in ons bezit, nog even lekker opwarmen in het zonnetje om 8:15 hoeven we pas in de lijn te gaan staan voor de bus. Als we net in de lijn staan merk ik dat ik mijn credit card niet meer heb, ding sleep ik al de hele vakantie los in de broekzak mee en nu zit hij er niet meer in. Nee ligt ook niet bij het bankje waar we even gezeten hebben uhmm binnen maar eens vragen. Ja hoor had ik hem dus gewoon op de balie laten liggen bij het betalen van de kaartjes :-p zal het vroege uur zijn geweest. Er worden 2 bussen volgeladen 1 voor de rondtour en de onze voor de hikers of te wel one way. De bus doet er 1 uur en 15 minuten over om boven bij Glacier Point te komen, en onze buschauffeuse heeft al die tijd vol gekletst. Onderweg staan er auto’s stil en jawel toch nog een beer dit jaar, helaas is er ook al gelijk een ranger bij die hem wegjaagd want deze beer zat te vreten uit de prullenbak. Zo jammer dat de mensen die dingen niet afsluiten zoals het hoort, tegenwoordig zit er overal een veiligheid klip op, maar wij hebben hem op de foto 🙂

Rond 10:00 uur zijn we op Glacier Point en genieten van het uitzicht op de valley en de watervallen. Maar nu moet het gebeuren de Panoramatrail. Rond 11 uur beginnen we eraan, eerst een wandeling van bijna 3 kilometer waarbij we een hoogte van 400 meter dalen als we aankomen bij Illilouette falls dit was nog goed te doen. Even genoten van de waterval en weer verder want nu komt er een klim we moeten weer 200 meter de hoogte in met een afstand van ruim 5 km oeps… de ene switchback na de andere leek geen eind aan te komen. Gerda had onderweg genoeg aanspraak want vele amerikanen die zeiden Great Job, of you are Awesome. En of ze mochten vragen hoe oud ze was, als ik dan zei 71 viel hun mond open. Na 2 uur sjouwen komen we dus bij Nevada Fall. We staken de waterval over om even naar de toiletten te gaan, daar zagen we ook de afdaling via Mist Trail.

Nou dat hebben we geweten, 2 km afdalen over rotsen dit was echt een genadeslag, vaak stoppen om mensen voor te laten gaan of de mensen voorrang te geven die er tegenop kwamen. En dan ook nog uitkijken dat je niet uitglijd blij dat we heelhuids bij Vernal Fall aankomen. Hier genieten we niet te lang want we keken naar beneden en nu komen de stenen trappen nog, had hier wel over gelezen maar ziet er toch beroerder uit dan gedacht eerste stuk gaat nog wel, dan zit er nog een reling maar verderop heb je traptreden a 40 – 50 cm hoog zonder reling en spiegelglad van de waterval en dan word je zelf ook nog eens zeiknat. Helemaal versleten kwamen we onderaan bij het eind, tenminste je denkt dan dat je er bent maar dan nog een heel stuk stijgen en dalen totaan de bushalte. Hier moesten we even wachten en konden toen met de shuttle mee blij dat we nog een zitplaatsje hadden, helaas na 3 haltes moesten we weer overstappen omdat alles zo vol was en de wegen stonden helemaal vast. Eindelijk rond 19:00 uur komen we dan weer bij de camper, snel andere schoenen aan en op weg naar dezelfde camping als gister oftewel weer een uur bult op bult heb nog wel de moed om even snel een foto te maken bij tunnelview omdat ik weet dat dat middags avonds moet omdat we er vanmorgen ook waren gestopt en je dan de zon vol in je lens hebt. Een eind bult op staan er auto’s stil en ja we hebben weer geluk weer een beer. Gerda heeft de moed niet meer om de camper uit te komen dus ik ga snel foto’s maken. Het is een mama beer met een baby cub blijft fantastisch zo iets te mogen zien. Als ik weer in de camper zit rij ik hem iets naar voren zodat Gerda alleen even uit hoeft te stappen want ik zeg dit moet je gewoon even zien. Daarna snel door naar de camping waar we om 20:15 uur aankomen dus sinds vanmorgen 6:30 uur kan het wel weer snel een bakkie koffie en om 21:00 uur kruipen we met veel gekreun gesteun en gestuntel het bedje in.